خندوانه‌ای

 

 

فرید جنگل‌برد همچنان
می‌خنداند

درباره بازیگری به نام
رامبد جوان

یک نقش کوتاه در سریال موفق و
پرطرفدار «همسران» تنها بهانه‌ای بود که جوان تازه‌وارد و کم‌سن وسال آن‌روزها را
که مثل همه هم‌نسلانش ابتدا تئاتر را تجربه کرده بود راهی تلویزیون کند. پس از آن شخصیت
فرید صباحی در «خانه سبز» موجبات کشف استعداد او از طرف گروه بیرنگ و رسام شد و
خیلی‌ها او را با نام فرید جانگل‌برد به خاطر سپردند. او از همان ابتدا نشان داد
که عاشق کلیشه‌زدایی است و به غیرمنتظره‌ترین شکل ممکن می‌تواند جلوی دوربین برود.
تا ان زمان طنز تلویزیونی متکی بر کلام بود و اغلب بازیگران طنز‌های تلویزیونی
بیشتر روی کلام و دیالوگ‌هایشان مانور می‌دادند و در این فضا بود که رامبد جوان با
حرکت‌های سر و دست و بدن گاه ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی می‌شد و همین چاشنی میمیک
صورت و حرکات بدنی در بازی او را از بقیه متمایز کرد تا جایی که سبک بازیگری طنز در
برنامه‌های نمایشی تلویزیونی را هم تغییر داد. گروه رسام و بی‌رنگ برای رامبد فضای
خاصی را فراهم کردند که به گفته رامبد این اعتماد به مانند تزکیه و یادگیری بود و روانکاوی
عمیق و جدی در لایه‌های زیرین این سریال بر او هم تاثیر گذاشت. پس از «خانه سبز» جوان
با چند سریال طنز موفق دیگر از جمله «نوعی دیگر»، «فروشگاه» و «سرزمین سبز» ـ که به
دلیل عدم پخش در زمان مناسب به خوبی دیده نشد و به نوعی دنباله «خانه سبز» بود ـ استعدادش
را در این زمینه نشان داد تا جایی که سینما هم برای او فرصت‌های خوب بازیگری فراهم
کرد. شاید این از هوشمندی جوان بود که با تفاوت‌گذاری میان سینما و تلویزیون سعی
کرد تجربیات متفاوتی را در سینما شروع کند. وی بر خلاف تلویزیون، سینما را با دو فیلم«پشت
دیوار شب» و «کمکم کن» ساخته زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پوربا نقش‌های نسبتاً جدی تجربه
کرد. و نشان داد در ایفای نقش‌های جدی‌تر نیز توانایی‌هایی دارد. در نیمه دهه
هفتاد او بار دیگر بخشی از استعدادش را در تلویزیون با مجموعه «کت جادویی» در نقش
طنز و مجموعه تلویزیونی«ولایت عشق» مهدی فخیم‌زاده در نقشی جدی نشان دهد و در همان
زمان در اولین نقش‌آفرینی کمیک سینمایی‌اش، در فیلم «مومیایی ـ 3»، ساخته محمدرضا هنرمند
ظاهر شود. اما اینکه او از مدت‌ها می‌نوشت و به کارگردانی هم علاقه‌مند بود سبب شد
با دو مجموعه‌های تلویزیونی چون «در همین حوالی» و «تولدی دیگر» قلمش را محک بزند و
در رمضان سال 1380 اولین مجموعه تلویزیونی‌اش را با عنوان «گمگشته» کارگردانی کند.
مجموعه‌ای که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و آغازگر مسیر طولانی سریال‌های
رمضانی در سیما شد. بازی در کمدی سیاه «سیندرلا» در کنار زنده‌یاد پوپک گلدره که
نخستین تجربه سینمایی زوج موفق بیژن بیرنگ و مسعود رسام بود هم نامزدی سیمرغ بلورین
بهترین بازیگر نقش اول مرد را برایش به همراه داشت و او را شگفت‌زده کرد. و از آن‌جایی
که او دوست داشت این موفقیت را بار دیگر تجربه کند پیشنهاد بازی در فیلم «صورتی» با
کارگردانی فریدون جیرانی را قبول کرد و با بازی جذاب و متفاوتش بار دیگر او را شایسته
نامزدی سیمرغ بلورین بازیگری جشنواره فیلم فجر کرد. حس و حال کمدی چیزی نبود که رامبد آن را انکار کند برای همین به
اغلب پیشنهادات سینمایی با این مضمون فکر می‌کرد و درنهایت بازی در یک کمدی موفق دیگر
یعنی «مکس» به کارگردانی سامان مقدم را قبول کرد، و بعد از آن با فیلم «اسپاگتی در
هشت دقیقه» نخستین تجربه کارگردانی‌اش را در سینما به نمایش گذاشت. «اسپاگتی در هشت
دقیقه» چالشی جدید در سینمای کمدی بود. چرا که از نگاه منتقدان این اثر در حد و
قواره جوان نبود و انتظار آن‌ها این بود که او در دام کمدی‌های سطحی و مبتذل که
برای گیشه ساخته می‌شوند نیفتد. با این حال جوان هیچ واکنشی به این اعتراضات نشان
نداد و در عوض در انتخاب‌های بعدی‌اش در سینما دست رد به سینه کمدی‌های گیشه‌ای و
بازاری سینمایی مانند «سوغات فرنگ»، «زن بدلی»، «مصاحبه» و «شبی در تهران» نزد. با
این‌حال از انتخاب‌های قابل ‌توجه و تأمل برانگیز که رنگ‌وبوی سینمای روشنفکری
داشت مانند «نسل جادویی» و «جعبه موسیقی» هم غافل نشد. رامبد در دهه نود با دو مجموعه
تلویزیونی طنز نوروزی «نشانی» و طنز و فانتزی «مسافران» باز هم نامش سر زبان‌ها
افتاد و اغلب منتقدان این دو مجموعه را تحسین کردند. با این‌حال جوان در کارنامه‌اش
بازی در نمایش «کالیگولا» با کارگردانی همایون غنی‌زاده را هم دارد که نقشی کاملاً
متفاوت به نام «کره‌آ» را در کنار صابر ابر در نقش امپراتور کالیگولا بازی می‌کند؛
روشنفکر تلخ‌اندیش و معلولی که روی صندلی چرخ‌دارش می‌نشیند و نقشه مرگ امپراتور کالیگولا
را علی‌رغم دوستی با او در ذهنش می‌کشد. جوان بار دیگر در سینما با کارگردانی
«ورود آقایان ممنوع» یکی از فیلم‌های پرفروش سال 90 را به خود اختصاص داد. مثلث
رضا عطاران، ویشکا آسایش و رامبد جوان به عنوان بازیگران و کارگردان طنز مناسبی را
بوجود آورد و البته نتیجه‌اش نامزدی بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن در
جشنواره بود. تجربه بازی در کنار باران کوثری در طنز «آزمایشگاه» به کارگردانی
حمید امجد و بازی در فیلم پلیسی جنایی «گناهکاران» در کنار فرامرز قریبیان او را
بار دیگر متفاوت از قبل به نمایش گذاشت و نشان داد که او چقدر در آثار جدی و حتی
جنایی می‌تواند استعداد داشته باشد. با این حال این روزها پرده سینماها بازی او را
در فیلم « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی به نمایش گذاشته‌اند.
نقشی جذاب و قابل‌قبول که همان رامبد جوان دوست‌داشتنی خنده‌رو و متفاوت را به
مخاطب تقدیم می‌کند.

 

/ 0 نظر / 39 بازدید